Hop-on-hop-off spel over wonen voor senioren

wo 8 mrt 2023

Mensen moeten steeds langer thuis blijven wonen. Maar wat betekent dat in de praktijk, bijvoorbeeld voor je woning of voor eventuele verhuisplannen? Het Hop-on-Hop-off spel maakt je bewust van mogelijke gevolgen van het langer thuis blijven wonen. Op vrijdag 3 maart speelde directeur Roel Zuidhof van bibliotheek De tweede verdieping alvast een potje met Bart Koenders, directeur van Movactor.

Het spel speel je met vrienden, buren, kennissen of familieleden, waardoor je in gesprek komt over belangrijke zaken uit je eigen leven. Hierdoor word je je bewust van je wensen en behoeftes op het gebied van wonen en daarmee samenhangende thema’s als gezondheid en tijdsbesteding.

Roel: “Het zijn allemaal thema’s waar je niet zo snel over praat samen. Aan de hand van dit spel kun je het wél gewoon doen. Je gaat in gesprek over dingen waar je zelf nog nooit over nagedacht hebt. Of zelfs een beetje eng vindt.”

Het spel helpt om deze zaken in kaart te brengen op een positieve manier. Bart: “In gesprekken over ouder worden gaat het vaak over beren op de weg. Maar dit spel stimuleert juist: wat wil ik dan wél? Wat heb ik nodig van mijn omgeving? En wat kan ik zelf betekenen straks? Die insteek is heel prettig, daardoor krijg je een ander gesprek.”

“We moeten verder kijken dan zorg en ziek zijn, kijken naar het geheel van gezondheid. Sociale contacten, activiteiten en winkels horen daarbij”, legt Roel uit. “En ontmoetingsplekken in de wijk. De wijk wordt superbelangrijk.”

Hop-on-hop-off spel

Het Hop-on-Hop-off spel is op alle buurtpleinen en in het PLUS-café van de bibliotheek te vinden en wordt ingezet met een spelleider bij bepaalde activiteiten. Liever zelf een keer spelen zonder begeleiding? Je vindt het spel ook in de spelletjeskast op de pleinen.

AAG, idverde NL, Comelit, De Wijkmakers, HAN Zorgalliantie, Rochdale, RO groep, Woonstichting Valburg, en ZorgSaamWonen maakten samen het Hop-on-Hop-off spel. Diverse (toekomstige) senioren hebben enthousiast meegedacht over de ontwikkeling van het spel.