Lid worden Inloggen Voorlezen aanzetten

Boek van de Maand: De mierenkaravaan

zo 1 sep 2024

De mierenkaravaan van Mariken Heitman is ons Boek van de Maand september. Het boek is eind augustus gepubliceerd en binnenkort verkrijgbaar in de bibliotheek. Op dinsdagavond 10 september organiseert de bibliotheek een natuurwandeling met Mariken Heitman bij Bij de fortwachter, waar de auteur over de natuur en over dit boek zal vertellen.

Over het boek

Op een dag ontdekt tuinder Kiek een haas. Hoewel ieder levend wezen zijn of haar rol heeft van de groenten tot de bewoners van de composthoop, van de vrijwilligers tot de aarde zelf dreigt het dier het ecologische evenwicht op de tuinderij te verstoren. Tegelijkertijd kondigt het noodlot zich aan in de vorm van een progressieve ziekte die Kieks leven onherroepelijk zal veranderen. In vier seizoenen ondergaat de tuin diverse metamorfosen, en eigenlijk geldt dat ook voor Kiek zelf.

De mierenkaravaan is een betoverend verhaal, geschreven met de loepzuivere pen van een Libriswinnaar, over hoe alles wat leeft met elkaar samenhangt en wij dus ook.
(Achterflap)

Recensies

• Volkskrant – Librisprijswinnaar Mariken Heitman is in topvorm in ‘De mierenkaravaan’ (achter paywall)
  • Het Parool – Wonderschoon verhaal over kunst van het loslaten (achter paywall)